Путевима историје старог Раса

У најави акције много детаља је већ речено, али заиста имало је се шта видети, осетити и доживети нешто чега нема у нашем садашњем оваквом животу оптерећеним свим и свачим. Доживети причу о српском VI-IX веку XII–XIV веку на аутентичном месту на извору свега тога, је заиста нешто што оплемењује што надахњује нешто што ти даје нову енергију нову снагу и наду да ова земља Србија има капацитета има квалитета а има и зналаца који само треба да је поштено воде и коректно владају и резултати би били брзо видљиви на сваком кораку.

По најави кренули смо из Крагујевца према Расу у 05ч 45 мин. Све је ишло по плановима и у Нови Пазар стигосмо у 08ч 05 мин, где нас на месту Шестово, дочека Бошко са својим младим планинарима, њих 14. Заједно се одвезосмо до Пазаришта где се за дан 19.03.2016.г. заврши вожња аутобусом.

Кратки час историје па пођосмо путем према Тврђави Рас, на око 800 мнв од Пазаришта. Успут кратка пауза поред једне у камену црквице, и онда ето старе тврђаве Рас а и нас на њој. Бошко прича историју, видици само такви, видимо манастир Ђурђеве Ступове, старо насеље Пазариште, у даљини тај надалеко познати рибњак познат још и у средњем веку.

Фотографисање па идемо даље. Пут нас води уз реку Рашку према Сопоћанима циљу данашње дана. Без већих потешкоћа дођосмо до Сопоћана и одмах према плану, обилазимо извориште реке Рашке. Водич нам је један од мештана са својим сином и са великим рударским лампама, што нам је олакшало и омогућило добру видљивост унутар пећине. После 200 м видимо подземно језеро и извориште реке, (сматра се да јој извориште на Пештеру у селу Делимађе, па после понора ту извире у селу Сопоћани). Река чиста, бистра права планинска, у пећини колонија слепих мишева, путања одлично сређена …

Одлазимо у манастир Сопоћани тај највећи српски светски драгуљ, у коме се налазе најочуваније фреске из комплетне светске културне баштине када су фреске у питању. Рекоше да су пред нама манастир посетили „Јапанци“ познаваоци фрескосликарства и не скривају задовољство квалитетом фресака. Иначе УНЕСКО је 1976. године овај манастир, цркву Светог Петра и Павла и манастир Ђурђеве Ступове ставио под заштитом УНЕСКА и уврстио их у сам врх светске културне баштине. О манастиру Сопоћани час историје ја такође одржао наш домаћин Бошко Михајловић који ову тему о Расу познаје више и од самих монаха. Интересантно је напоменути да је манастир Сопоћани иако скоро два века без куполе на себи и упркос боравка стоке у њему у време док је био под турском влашћу, успео да очува своје фреске, своје зидове и темеље.
Задужисмо собе, поручисмо вечеру и нас 27 се кретосмо пут села Грачане, да посетимо место Јужац које у себи скрива невероватну природну појаву ерозије камењара и стварања пећина. У 19 ч је била вечера и дружење до касних сати и онда заслужени одмор у већ топлим собама.

Ујутру 20.03.2016, недеља, присуствујемо светој литургији у манастиру Сопоћани и присуствовасмо светом причешћу придошлог света. И ми који се нисмо причестили бејасмо услужени „наваром“ а после у манастирском конаку кафом, ракијом, посним колачима колачима.
Око 10ч 30мин аутобусом кренусмо ка Новом Пазару у обилазак града и његових знаменитости.
Обиђосмо хотел Врбак, новопазарску тврђаву, кулу Мотриља, џамију Алтум Алема, новопазарске месарске и посластичерске радње. На старој тврђави дадосмо и интервјуе ТВ Нови Пазар, Бошко Михајловић испред ПЕУ РАС Нови Пазар, Милован Бачанин испред ПЕК ГОРА Крагујевац и Зоран Костадиновић испред ПД ЖЕЖЕЉ Крагујевац. У интервијуу ми крагујевчани између осталог рекосмо да нам је ово прва посета Расу и значајни подстрек ПЕУ РАС да наставе са својим дивним активностима на популаризацији планинарског спорта а да ћемо ми помоћи у границама својих могућности.

У 14ч 30 мин, кренусмо ка најстаријем православном црквеном објекту, изграђеном још у VI веку, цркви Светог Петра и Павла. И јесте права привилегија видети ово здање, несвакидашње а добро очувано прича својим зидинама своје животне векове и пут којим је ишла. Испред цркве у дворишту, православно гробље. Фотографија за незаборав.

Кренусмо даље ка задњој тачки наше дводневне акције, манастиру Ђурђеви Ступови. Без тешкоћа стигосмо до манастира за неких два сата лаганог хода, сусретоше нас љубазни домаћини манастирски монаси. Час историје прво монах па онда Бошко, све до танчина заиста као на студијама. Послужисмо се кафом, ракијом и грицкалицама присуствовасмо вечерњем молитвеном чину, па онда опет фотографија за незаборав, срдачно поздрављање уз благослов игумана Герасима. Пуни емоција, са повраћеним сећањима на некада учене историјске догађаје из живота српске немањићке државе, испуњени новом енергијом акумулираном из срца старе српске државе, поздрависмо овај предивни крај уз договор са Бошком да ћемо поново доћи.

Било је заиста дивно и сви који нису посетили овај крај са нама изгубили су много. Али карика која никада неће попустити, Бошко, спреман је да организује за све планинаре Србије боравак у Расу.
Хвала Бошку за несебично залагање и море информација. Хвала његовој одабраној младој екипи планинара који су одлично обавили све постављене задатке.Видимо се и код нас Бошко а и код Вас .

Више фотографија са ове акције можете погледати у фото албумима Јелене Костић на фејсбуку: