Гребеном Великог крша

Време проведено на стази: 9 сати 10 мин
Највиши врх: 1148 мнв
Организатор и водич: Андреј Ивошев

Фото албум са више слика са ове акције можете погледати на нашој фејсбук страници.

Дуго планирани викенд за реализацију још једне акције уређења планинарске стазе на Великом кршу, покварила је временска прогноза која је најављивала неповољне временске услове за боравак на таквом месту какав је гребен Великог крша. Уместо дводневне радне акције, одлучили смо да посетимо ову планину у једнодневној планинарској акцији и пређемо исту стазу као и последњег викенда јуна када је предходна екипа из Крагујевца походила гребен, са истом жељом, да помогне једној девојци из Бора у њеном настојању да на овој планини направи најлепшу планинарску стазу у Србији.

veliki-krs-45

И вероватно би до сада у томе успела да није сама, односно да има подршку осталих планинара из Бора и околних градова источне Србије. Овако њену иницијативу, кроз конкретну акцију, подржало је само неколицина њених блиских пријатеља, њен момак који живи 250 км од Бора и ми Крагујевчани, овога пута појачани двојицом планинарских водича из ПУ „Старица“ Мајданпек и једним чланом друштва Uber Alles Kragujevac.

Због чињенице да смо приликом предходног доласка на Крш потценили планину, заварани малом километражом коју смо требали прећи, и због тога непланирано преноћили на планини, знали смо да не смемо губити време. Иако смо одбацили планове о било какво раду, ипак смо понели нешто алата са собом, што ће се касније током акције испоставити као добар потез, па тако не морамо жалити што нам је прогноза покварила планове.

veliki-krs-25

На највишем врху Великог крша 1148 мнв

5:45: Полазимо из Крагујевца, са два аутомобила (7 + 4 учесника). Правимо паузу за кафу у мотелу Балашевић испод Ртња. У Бор стижемо око 7:45, где се налазимо са екипом Борана и крећемо пут Великог Кривеља и превоја Цепе између Борског Стола и Великог Крша.

9:15: Долазимо на превој Цепе, остављамо планинаре да се припреме за полазак на стазу. Возачи настављају колима, путем још око 3 км и ту остављају једна кола а другим се враћају на Цепе.

veliki-krs-2

Полазак групе на стазу са превоја Цепе

9:30: Након краћег упознавања са планом крећемо на стазу шумским путем ка врху гребена. Након око 800м, стаза скреће леву, постаје веома стрма и даље води кроз шуму директно ка врху гребена.

veliki-krs-29

10:40: На гребен излазимо након 2,2 км успона и 1 сат и 10 мин успона уз једну паузу од око 20 минута.

11:00: 2,8 км од почетка стазе долазимо до највишег врха Великог Крша 1148 мнв и после 20ак минута паузе настављамо даље дуж гребена.

veliki-krs-36

Од самог изласка на гребен па све до 5,0 км (рачунајући од превоја Цепе), стаза је потпуно проходна и маркирана. Кретање отежава кречњачко камење које вири из траве па је у сваком тренутку неопходан опрез и добра планинарска обућа која пружа стабилан ослонац. У сваком тренутку смо уживали у прелепим видицима који се пружају у свим правцима, а нарочито дуж гребена Великог Крша и у правцу Борског Стола. Те сцене су присутне у сваком тренутку на гребену, а стрме источне литице додатно појачавају утисак и налете адреналина. Око 12:00 часова група од три планинара из Бора, који су са нама кренули од почетка, враћа се истим путем одакле смо и дошли, ка превоју Цепе, како би се на време вратили у Бор, због личних обавеза.

veliki-krs-47

Борски Стол, Мали Стол и Дели Јован у позадини

veliki-krs-34

13:30: На 5,0 км од почетка стазе, наилазимо на шумовити део гребена, тамо где смо на претходној радној акцији прекинули са маркирањем и схвативши да тада нећемо успети да пређемо стазу за дана одлучили да на погодном месту направимо бивак. Овог пута време је било на нашој страни, али пролазак није био лак. Науружани једном мачетом и два пара маказа, трудили смо се да колико је то год могуће прокрчимо пролаз. Овај део гребена у дужини од око 1 км ће представљати највећи изазов у будућим активностима на уређењу стазе. Пролазак кроз густо растиње уз додатно напрезање приликом кресања грана доста нам је одузео енергије, па смо почели да правимо чешће паузе.

veliki-krs-82

Место на коме смо непланирано ноћили на претходној акцији уређења стазе

veliki-krs-66

15:00: На 6,4 км од почетка стазе, стижемо до места где смо на претходној акцији непланирано провели ноћ. Ту правимо паузу па настављамо даље, а одмах нас чека пењање уз стену. Од ове тачке па до места на коме ћемо сићи са гребена, смењују се делови чистине и растиња. И даље смо наставили да сечемо гране на стази, па наше напредовање ништа није брже ишло. Томе у прилог је ишла и чињеница да је овај део гребена, уз присутно растиње и технички прилично захтевнији од самог почетка стазе.

veliki-krs-96

На врху „Гора“ 1084 мнв

15:40: Део групе је већ прилично уморан, али посебно нас радује чињеница да смо коначно стигли на врх Гора 1084 мнв, на 6,8 км од почетка стазе, назван по нашем клубу. Нема белешки да је икад једна организована група походила овај врх, а сада се десет чланова Горе, два члана ПУ Старица из Мајданпека и један из PK Uber Alles из Крагујевца, налазе баш ту. Правимо још једну паузу од око 30 минута, сликамо се и настављамо даље. А даље нас чека силазак по гребену од око 500 м, један веома оштар део стене, срећом не тако дугачак, али прилично опасан и густо растиње, све до места које је најнижа тачка седла које раздваја врхове Гора и суседни стеновити врх 1093 мнв.

veliki-krs-99

Један од опсанији детаља на стази

16:45: Стигавши до те тачке (7,3 км од почетка) крећемо низ шумовиту падину која се од самог старта претвара у редак сипар, веома нестабилан. Силазимо у паровима уз држање одстојања па силажење доста споро иде. За 400 м дужински и 200 м висинске разлике, по сипару до безбедног терена, било нам је потребно 30 мин, онима на почетку групе и још 30ак мин док није сишао и последњи у групи.

veliki-krs-119

17:45: Крећемо даље низ шуму и убрзо излазимо на ливаде подно Великог Крша, засеок Горњана, и путевима који просецају засеок, стижемо до асфалтног пута и места подно Малог Крша где смо оставили кола након 9 сати 10 минута проведених на стази и 10,5 км пређеног пута.

mapa_ruta_krs

Закључци:

• Јужну половину гребена је дефинитвно могуће проћи за један дан са групом од 15ак планинара и притом се спустити низ сипар после врха Гора.
  • Стаза је целом дужином и кондиционо и технички захтевна, са појединим опасним детаљима.
  • Због веома тешког терена планинари би требало да буду у доброј психо-физичкој кондицији.
  • Дубоке планинаске ципеле и дугачке панталоне су обавезне.
  • На стазу треба кренути што раније.
  • Након 5 км од почетка стазе почиње шума и тежи део стазе, тада треба добро проценити време и одлучити да ли се вратити истим и уједно безбеднијим путем.
  • Не покушавати силазак низ литицу на местима за које не знате да је могуће сићи.
  • Потребно је са собом имати доста воде.
  • Док се не прочисти друга половина стазе, пожељно је са собом имати виноградарске маказе, али би свако задржавање због неког детаљнијег чишћења требало свести на најмању могућу меру.
  • Приликом силаска низ сипар пожељно је имати планинарски шлем.
  • У ранцу, са собом увек носити ситнице као што су: упаљач или шибице, астро-фолија, кабаница, резервне пертле, прва помоћ, прусик… и остале ситнице за „преживљавање“.

Трек руте можете преузети са овог линка (.kmz датотека) .