Зимски успон на Миџор 2016. год

Једна од оних акција која има изузетну енергију да привуче планинаре већ на прву лопту, чак и оне који ништа не знају о Старој планини и на сам помен Миџора изазива огромно интересовање. Другу годину за редом ПЕК „Гора“ организује зимски успон на ову планинску лепотицу, а први викенд децембра изгледа да ће постати традиционални термин за ову акцију.

За мене као водича, ова акција је имала посебан значај. У склопу припрема за зимски курс за водиче, као ментора, на акцију сам позвао Неђу Пештерца, планинарског водича II категорије, члана инструкторског тима Службе водича ПСС и припадника Горске службе спасавања. Његова улога била је да оцени организацију и извођење акције.

Поред нас Крагујевчана, истог дана акцију су најавили и планинари из Ниша, Сокобање и Зајечара… Прогнозу смо пратили свакодневно и коначно на пар дана пред акцију није било дилеме: сунчано и хладно са умереним ветром. Савршенство у најави.

Број учесника на стази: 44
Дужина стазе: 17 км (са успоном на Бабин зуб)
Висинска разлика: +-920м
Достигнута висина: 1.169 мнв
Време проведено на стази: 7:18

Забелешке са акције:

03:00 – Из Крагујевца крећемо у договорено време од Крста, и возимо се путем ка Баточини. На изласку из Баточине пре скретања на ауто-пут, прикључују нам се два члана ПД „Врбица“ из Велике Плане. Ауто-путем се возимо до Параћина, а затим скрећемо на регионални пут ка Зајечару. На првој бензинској пумпи, чекају нас и придружују нам се три члана из Врњачке Бање, као и Неђа Пештерац из Крушевца, са још једним припадником ГСС.

Нешто пре Зајечара правимо паузу у путу на бензинској пумпи и пут настављамо даље ка Књажевцу. Одличан регионални пут Параћин – Књажевац, одмах након Зајечара замењује очајан коловоз, препун искрпљених рупа, а који се погоршава након скретања у правцу села Кална и Старе планине, уз додатак кривина. После тридесетак километара долазимо до села Кална, где скрећемо ка Бабином зубу и лагано почињемо да се пењемо. Овај пут је углавном доброг квалитета, уз пар лоших деоница.

07:40 – Стижемо до планинарског дома Бабин зуб, одакле је планирано да кренемо на стазу. Договарамо предах за окрепу и припрему за успон. У дому срећемо и други део крагујевачке екипе која је дошла претходног дана и преноћила у дому. Полако пристижу и планинари из Ниша који су истог дана планирали акцију.

08:30 – Окупљамо се на платоу испред дома и правимо договор и план успона. Формирамо колону и крећемо на стазу. Група броји 45 учесника и крећемо се лагано од дома, познатом стазом ка нашем циљу на коти 2169 мнв.

10:00 – Након сат ипо хода прешли смо око 3 км. Групу напушта један учесник и због болова у стомаку враћа се у дом истом стазом. Правимо повремене паузе. Дан је потпуно ведар, температура око 8 у минусу. Ветар је благ, али хладан.

11:45 – Група од 44 планинара успешно стиже на врх након пређених 7,5 км. Видљивост је одлична па погледи пуцају у свим правцима. Осим Ртња чији нас је поглед пратио дуж целе стазе, виде се и оближња Сува планина, Влашка и Гребен планина, Руј, Јастребац, Копаоник, Жељин… па све до масива Пирина и риле у Бугарској, као и до прелепог масива Карпата који се белео у Румунији.

12:15 – После групног фотографисања на врху, крећемо назад како би уступили место на Миџору Нишлијама којих је према њиховим речима било више од 200. Силазимо до оближњих остатака карауле и ту се окупљамо и правимо јо једну паузу у заветрини око 30 минута.

12:45 – Крећемо ка дому Бабин зуб истом стазом којом смо и дошли. Успут правимо неколико краћих пауза.

14:45 – После укупно пређених 14.5 км стижемо до ресторана Плажа у непосредној близини дома. То је за већину представљало крај данашњег пешачења. По слободном избору мања група одлучује да се попење и на врх Бабин зуб. За шта нам је било потребно још око пола сата веома јаког успона по скијашкој стази. После краћег задржавања на врху враћамо се истим путем назад.

15:45 – Стижемо у дом са укупно пређених 17 км.

16:30 – Сви су у аутобусу и крећемо за Крагујевац. У повратку правимо паузу за окрепљење на Грзи. У Параћину остављамо екипу из Врњачке Бање и екипу из Крушевца, а друштво из Велике Плане у Баточини.

У Крагујевац стижемо око 22:00 часова.

Захваљујем се свим учесницима ове планинарске акције на исказаном стрпљењу, изузетној дисциплини и поштовању свих договора и сатнице. Хвала мојим колегама, водичима 3. категорије Дејану Милошевићу, Чаславу Михајловићу и Дејану Филиповићу (ПД Врбица) на великој помоћи око реализације самог успона. И велико Хвала Неђи Пештерцу на указаној части, саветима, другарској и професионалној подршци.

До следећег зимског успона на Миџор,