Бели Изворац и Ваља Прераст у организацији ПК „Старица“

Из Крагујевца пут Мајданпека крећемо око 06.00 правцем Крагујевац – Баточина – Лапово – Свилајнац – Петровац на Млави – Кучево – Мајданпек – Бели Извор (Рудна глава) и на одредиште стижемо око 09.30 часова где затичемо планинаре из клуба „Старица“ из Мајданпека. Убрзо почињу да пристижу и планинари из осталих планинарских клубова из Бора, Зајечара, Неготина, Бољевца, Београда…

Каскаде Шашке реке

По свечаном отварању акције, на стазу крећемо око 10.15 часова. Организатор ове акције, планинарски клуб „Старица“ из Мајданпека због великог броја учесника и набујалих река, мења првобитни план акције из позивног писма, али смо ми као посебна група одлучили да ипак на сопствену одговорност и сагласност водича организатора, изведемо најављену акцију као из позивног писма. Уз мале измене најављене трасе направили смо кружну пешачку туру.

Почетак акције, крећемо сви заједно

Кренули смо из места Бели извор, које се налази на шеснаестом километру магистралног пута Мајданпек – Бор, макадамским путем уз каскаде Шашке реке које претходе изласку на водопад Бели изворац (Белизворац) висине 16 метара. Бели изворац је споменик природе у чијој долини постоје две наталожене акумулације бигра различитих старости које формирају прелепе каскаде.

Мирољуб Петровић

Иван Ћурчић

Недалеко од водопада узводно налази се и извориште Шашке реке која директно извире из кречњачких стена. Даље успон ка врху Стража настављамо сипаром поред Козје и Мале пећине, након чега шумском стазом излазимо кроз двориште напуштеног салаша на први од врхова гребена Малог Крша из правца северозапада, висине 541 метар надморске висине.

Горњи део водопада

Планинарска разгледница за успомену

Макадамским путем и маркираном планинарском стазом се спуштамо кроз букову шуму ка долини реке Прераст, коју организовано прелазимо. Долазимо до Ваља Прерасти, споменика природе од изузетног значаја који се налази под заштитом државе и представља највишу прераст у Србији висине 44,8 метара. Овде правимо малу паузу за разгледање и одлучујемо да се даље вратимо истим путем уз претходни успон и прелазак преко горње ивице прерасти што је уједно и најјатрактивнији део стазе. Правимо кратку паузу на самом врху уз уживање у погледу на долину реке.

Поглед на Мали крш и Гарван 929 м. н. в.

Враћамо се истим путем до врха Стража, одакле се макадамским путем директно спуштамо до почетне тачке наше трасе место Бели извор где и завршавамо акцију око 16.00. Пакујемо се и одлазимо до Дома културе у селу Рудина глава где је организатор обезбедио бесплатан ручак уз дружење. Добијамо захвалницу за учешће.

Драган Јошовић

Заједничка фотографија, у позадини Мали крш

Све у свему одлична акција истраживачког карактера, остварени су одлични контанкти и познанства код локалних планинарско спортских организација уз обећања и идеје за наставак сарадње. Изузетна захвалност иде Новаку Ристановићу и осталим члановима Планинарског клуба „Старица“ за одличну организацију и још бољи дочек. Надамо се да ће нам се придружити на деветом Ђурђевданском походу на Жежељ и Бешњају.